Πέμπτη 26 Δεκεμβρίου 2013

Δυσπραξία

Η δυσπραξία είναι η δυσκολία του συντονισμού των κινήσεων. Όλες οι κινήσεις που πραγματοποιούμε συνδυάζουν γνώση, αντίληψη και κίνηση και η εφαρμογή τους γίνεται αυτόματα. Όμως, ένα παιδί με δυσπραξία δυσκολεύεται στη εκμάθηση δεξιοτήτων που απαιτούν κινητικό συντονισμό πράγμα που έχει επιπτώσεις στην κοινωνικότητά του. 

Τα αίτια που προκαλούν την δυσπραξία δεν είναι ξεκάθαρα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα στην διαδικασία επεξεργασίας και μεταβίβασης μιας πληροφορίας από τον εγκέφαλο στο σώμα που επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να κινηθεί με ακρίβεια. Για να γίνει αντιληπτό το πρόβλημα σας πάρουμε το απλό παράδειγμα όπου ένα παιδί κλωτσά μια μπάλα.

Παρόλο που μας φαίνεται πολύ απλή η συγκεκριμένη κίνηση, ο εγκέφαλος για να εκτελέσει μια κίνηση θα πρέπει αρχικά να οργανώσει ένα σχέδιο δράσης. Για το συγκεκριμένο παράδειγμα σχεδιάζετε η εξής αλληλουχία δράσης: 
1. κοιτάει την μπάλα 
2. παίρνει θέση κοντά στην μπάλα 
3. σηκώνει το πόδι
4. στοχεύει την μπάλα 
5. και τέλος κλωτσάει την μπάλα.

Το επόμενο βήμα είναι η εκτέλεση του σχεδίου. Σηκώνεται το ένα πόδι ενώ το άλλο διατηρεί την ισορροπία, αμέσως μετά το πόδι εκτείνεται μπροστά με ελεγχόμενη δύναμη, ώστε να κλωτσήσει την μπάλα στην επιθυμητή πορεία. Ο συνδυασμός σχεδιασμού και εκτέλεσης δημιουργία μια άρτια κίνηση.


     Συμπτώματα
Ύπνος: το παιδί συχνά ξυπνά κατά τη διάρκεια της νύχτας και χρειάζεται να το ηρεμήσουμε.

Τουαλέτα: δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στην χρήση της τουαλέτας.

Ντύσιμο: δυσκολεύεται στο ντύσιμο, στο κούμπωμα, στη σειρά των ρούχων όσο και το μέσα-έξω, μπρος-πισω.

Φαγητό: δυσκολεύεται να χρησιμοποιήσει σωστά τα μαχαιροπίρουνα.

Παιχνίδι: στην παιδική χαρά είτε θα καταβάλλεται από υπερκινητικότητα ή αντίθετα από αποφυγή δραστηριοτήτων. Δυσκολία σε δραστηριότητες όπως τρέξιμο, πήδημα, ισορροπία και παιχνίδια με μπάλα. Ασυντόνιστες κινήσεις χωρίς ρυθμό. Αδεξιότητα σε κατασκευαστικά παιχνίδια. Δυσκολία στο να κάνει ποδήλατο. Αποφεύγει την αναρρίχηση και το σκαρφάλωμα.

Ομιλία: φωνολογικά λάθη κατά περίπτωση και ασυνέπεια στην παραγωγή λέξεων. Δυσκολεύεται με τις πολυσύλλαβες λέξεις.

Σχολείο: δυσκολία να προσαρμοστεί στο πρόγραμμα του σχολείου, ξεχνά να πάρει τετράδια, μολύβια, χάρακα κ.α. Δυσκολία να αντιληφθεί έννοιες τόπου και χρόνου. Δυσκολίες στη χρήση σχολικών οργάνων. Δυσκολεύεται να συγκροτήσει και να εκτελέσει σειρά από εντολές, να τοποθετήσει και να γράψει τους αριθμούς στη σωστή σειρά, να αντιγράψει από τον πίνακα.

     Πρόληψη
Παρακάτω παρουσιάζουμε κάποιους κανόνες που πρέπει να ακολουθούνται όταν έχουμε να κάνουμε με παιδιά που πιθανά να έχουν πρόβλημα δυσπραξίας.

Σταθερότητα: όταν μαθαίνετε το παιδί μια νέα δραστηριότητα προσπαθήστε να τη δουλεύετε στο ίδιο μέρος και με τα ίδια υλικά κάθε φορά.

Επανάληψη: επαναλάβετε τη δραστηριότητα πολλές φορές, για αρκετές μέρες. Διατηρείτε σταθερές τις συνθήκες σε κάθε επανάληψη.

Ξεκάθαρες σύντομες οδηγίες: δώστε μια εντολή κάθε φορά, αν είναι απαραίτητο χρησιμοποιήστε οπτική βοήθεια ή επίδειξη.

Σεβασμός στο ρυθμό του παιδιού: αν το παιδί δεν είναι έτοιμο να μάθει μια νέα δεξιότητα, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να τη διδάξετε. Αν η νέα δραστηριότητα είναι μεγάλη σπάστε την σε κομμάτια.

Επιβράβευση: είναι σημαντικό για το παιδί να επιβραβεύετε κάθε του προσπάθεια ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα.

Ισορροπία βοήθειας-αυτονομίας: προσφέρετε βοήθεια στο παιδί να εκτελέσει μια δραστηριότητα αλλά ενθαρρύνετε να εκτελέσει μόνο του μια άλλη χωρίς να σας ενδιαφέρει το αποτέλεσμα.

     Θεραπείες Βοτάνων
Λαμβάνοντας θυμάρι μαζί με έλαιο από νυχτολούλουδο, ιχθυέλαιο, και βιταμίνη Ε έχει αποδειχθεί ότι τα παιδιά για να επωφεληθούν τα παιδιά με δυσπραξία.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes